En kommunikasjonsstrategi setter en stopper for endeløse interne diskusjoner

Hvis du vil ha slutt på endeløse diskusjoner med kollegaene dine om hvilke kanaler dere skal bruke og hva dere skal poste i sosiale medier, bør dere lage en kommunikasjonsstrategi. 

En kommunikasjonsstrategi er en oversikt over hva som skal gjøres og hvorfor. Strategien definerer noen mål, og hvordan dere skal jobbe for å nå disse målene. 

Når alle vet hva man skal gjøre og hvorfor, skjer det noen magisk internt i bedriften: Dere slipper å bruke tid på å diskutere hva dere skal gjøre, og heller bare gjøre. 

Tenk på hvor mye tid som er spart på endeløse diskusjoner om enkelttiltak: Skal vi få oss en Instagramkonto? Bruker kundene våre Instagram? Hva skal vi så fall gjøre på vår Instagram-konto? 

Når kommunikasjonsstrategien er på plass er slike diskusjoner helt unødvendige, for strategien har allerede svaret. 

Det viktigste i kommunikasjonsstrategien er å vite hva dere skal oppnå

Det viktigste med en kommunikasjonsstrategi er å bli enige om hva dere skal oppnå med kommunikasjonsarbeidet. 

Kommunikasjonsarbeid er jo ikke noe man gjør for gøy (selv om det er veldig gøy!), men et verktøy for å hjelpe dere i bedriften å oppnå noe. 

Det første dere bør bli enige om er noen gode mål. Har dere et godt mål vil resten av strategien falle på plass av seg selv. 

Gode mål definerer hele strategien 

Når dere har blitt enige om et godt mål, er det lettere å bli enige om de andre elementene som må med i en kommunikasjonsstrategi: 

Hvem er målgruppa?
Hva skal dere skal si til målgruppa deres (budskap)?
Hvor skal dere skal snakke til målgruppa deres (kanaler)? 

Hvordan skal dere skal snakke til målgruppa deres (språk, stil og tone)?

Trenger dere hjelp? 

Myldring har hjulpet mange bedrifter med å strukturere kommunikasjonsarbeidet sitt. Hvis du trenger hjelp til å lage en kommunikasjonsstrategi, så ikke nøl med å ta kontakt! Vi kan hjelpe til med å gjennomføre workshop på tre timer – les mer her!

Legg inn en kommentar

TOP
%d bloggere liker dette: