Hvis du vil spare tid og penger, få gode resultater, samt ha slutt på endeløse diskusjoner med kollegaene dine om hvilket innhold dere skal publisere, bør dere få på plass en kommunikasjonsstrategi.
En kommunikasjonsstrategi er en oversikt over hva som skal gjøres og hvorfor. Strategien definerer noen mål, og hvordan dere skal jobbe for å nå disse målene. Når alle vet hva man skal gjøre og hvorfor, skjer det noe magisk internt i bedriften: Dere slipper å bruke tid på å diskutere hva dere skal gjøre, og heller bare gjøre.
Spar tid og penger
Vi lever i dag i en verden hvor vi bombarderes med informasjon fra alle kanter. Kampen om oppmerksomheten er knallhard, noe som betyr at kun de flinkeste eller de med størst lommebok blir lagt merke til. Det betyr at alle vi andre må prioritere hvordan vi skal bruke ressursene våre.
En kommunikasjonsstrategi skal hjelpe dere med å prioritere. Strategien skal gi en oversikt over hva som skal gjøres, hvorfor og hvordan. Hvis dere bruker masse tid og penger på aktiviteter som ikke fungerer er det samme som å kaste penger ut av vinduet.
Få gode resultater
Forhåpentligvis har dere i bedriften noen mål som dere jobber med å nå. Kommunikasjon er et verktøy for å hjelpe dere å nå disse målene. Hvis ikke dere er bevisste på hva kommunikasjonstiltakene oppnår av resultater, er det stor sannsynlighet for at resultatene uteblir.
Hvis dere prioriterer innsatsen riktig, sparer ikke dere bare tid og penger, men dere får også bedre resultater og kan nå målene deres raskere.
Slutt å bruke tid på å diskutere hva dere skal gjøre
Mange bedrifter bruker mye tid internt på å diskutere hva de skal gjøre, hvilke kanaler de skal bruke og hvilke bilder som er de beste. En kommunikasjonsstrategi setter en stopp for alle slike diskusjoner.
Når alle vet hva man skal gjøre og hvorfor, skjer det noen magisk internt i bedriften: Dere slipper å bruke tid på å diskutere hva dere skal gjøre, og heller bare gjøre.
Tenk på hvor mye tid som er spart på endeløse diskusjoner om enkelttiltak: Skal vi få oss en Instagramkonto? Bruker kundene våre Instagram? Hva skal vi så fall gjøre på vår Instagram-konto?
Når kommunikasjonsstrategien er på plass er slike diskusjoner helt unødvendige, for strategien har allerede svaret.
Trenger dere hjelp?
Myldring har hjulpet mange bedrifter med å strukturere kommunikasjonsarbeidet sitt. Hvis du trenger hjelp til å lage en kommunikasjonsstrategi, så ikke nøl med å ta kontakt! Vi kan hjelpe til med å gjennomføre workshop på tre timer – les mer her!